Fiesta del Carnaval

9 februari 2016 - Riobamba, Ecuador

Dit weekend was het carnaval en dit heb ik geweten ook! Hier in Ecuador vieren ze carnaval met heeeeeel veel water, schuim en gekleurd poeder. Er wordt water gegooid vanaf daken, uit winkels, uit auto's en overal op straat. Het begon twee weken geleden al een beetje te rommelen. De eerste waterballonnen werden op ons gegooid, met name medewerkers van een hotel in het centrum waar we vaak langs lopen had het regelmatig op ons voorzien. Maar dit weekend was het helemaal raak! Zaterdag viel het nog iets mee. We zijn met een grote groep met de auto naar Ambato gegaan. In deze stad is het verboden om water en schuim te spuiten. In Ambato draait het namelijk om bloemen en fruit. Hele mooie bloemstukken en veel mensen op straat. We zijn met de bus teruggegaan i.v.m. ruimtegebrek in de auto. De reis was ongeveer 1,5 uur voor maar 1,45 dollar!!

Maar toen was het zondagochtend. Met de kinderen en de jeugd hebben we de hele ochtend water gegooid en schuim gespoten en dit alles afgesloten met heerlijk dansen in de zon om weer op te warmen! Wat een heerlijke ochtend! Maandag zijn we met Alan en Fabiola en nog een aantal anderen naar een dorpje naast Riobamba gegaan voor souveniers. Iedereen staat langs de weg water naar alle auto's te gooien. Helaas hadden we dit bij de eerste mensen te laat door. Omdat het warm was hadden we het raampje nog open. Een jongen had dit door en gooide een hele emmer water door het raam in de auto. We waren drijfnat. Maar alles kan blijkbaar hier in Ecuador:p Ook in het dorpje waren we meerdere malen de klos en werden we met schuim en de zin ' welcome to Ecuador' begroet;).

Afgelopen week was het erg druk op Semila. We hadden bezoek van Dr Campbell uit de United States. Hij heeft de hele week les gegeven aan ongeveer 70 studenten hier op Semila. Om ook ons steentje bij te dragen hebben wij regelmatig geholpen in de keuken. Zo stonden wij afgelopen dinsdagochtend om 6 uur sochtends al gekookte bananen te prakken samen met de kokkin en haar dochter, en moesten we eieren bakken in heel veel vet! Af en toe hebben wij een lezing mee kunnen pakken, en vertelde Dr Campbell mooie voorbeelden van Mozes uit het bijbelboek Exodus. Het ging voornamelijk erover dat alles kan zolang je zelf maar gelooft dat God het onmogelijke, mogelijk kan maken!! Ik heb mijzelf voorgenomen om komende tijd dit bijbelboek eens goed te lezen want volgens mij kan ik hier al meer van leren dan ik ooit dacht. Donderdag was er een culturele avond met alle studenten. Meerdere mensen traden op en lieten iets zien en horen van hun cultuur. Het was een mooie avond vol mensen die met veel energie God prezen!

Verder gaat het hier zijn gangetje, doe ik me ding, en raak ik steeds meer gewend aan de cultuur en voelt het al bijna gewoon om door de stad te lopen;)

Tot snel maar weer! Xx

1. JD:
    9 februari 2016
    Ola chica! Leuk verhaal om te lezen, hier was het afgelopen weekend ook fiesta del carnaval. Is iets anders dan daar, gok ik. Hier gaat het voornamelijk om bier gooien.
    en de volgende dag heb je hoofdpijn. Tot zover, een zinnige bijdrage volgt spoedig. Adios guapa! Succes daar
  2. Ruben:
    9 februari 2016
    Buen cuento! Leuke foto's ook! liefsss
  3. Kari van der Linde:
    9 februari 2016
    Lieve Esther, wat bijzonder om mee te lezen! Ook ik ga het bijbelboek Exodus nog eens ( bewust) lezen, zeker nu jij hier op attendeert! Veel liefs van ons allemaal❤️
  4. Dirk Gatsonides van Vlaanderen:
    9 februari 2016
    Fijn om weer iets van je te horen. Leerzame periode zo te zien! Verrijkend, je mag zelf kiezen waar je de klemtoon legt... ;-)
  5. Oma van jder wal:
    10 februari 2016
    Hoi es,
    Fijn weer iets te horen.Heeft dat water en verf gooien nog een bepaalde betekenis ? Of is het zomaar wat?Het ga je goed. Liefs .oma vdW.
  6. Opa en oma:
    10 februari 2016
    Dag lieve schat.
    Fijn weer wat te lezen over hoe het gaat! Wat een nattigheid daar met het carnaval, maar och het is daar denk ik wel een beetje warmer dan hier, dan droogt het wel weer op!
    Je schrijft over dr. Campbell is hij speciaal voor de bijbelschool overgekomen? Wat fijn lijkt me dat fijn om dan ook zelf onderwezen te worden in plaats van dat jullie dat proberen te doen naar de mensen toe. We bidden voor jullie iedere dag! Wees voorzichtig!
    Een dikke kus van ons We houden van je maar dat weet je wel he?
    Tot een volgend berichtje, doeg liefs van opa Freek en oma siny)