De week vliegt voorbij

18 januari 2016 - Riobamba, Ecuador

Hooi!

Deze week is voorbij gevlogen!!

Vorige week maandag zijn we begonnen met het voorbereiden van een creatieve les voor de medewerkers van het kinderdagverblijf hier op Semila. Dontata gaf aan dat er op het kinderdagverblijf nog niet veel creativiteit is, en dat ze bijna elke dag hetzelfde doen! En laten Laura en ik nou allebei een creatieve minor gedaan hebben op onze studie;) Deze creatieve les hebben wij dinsdagavond gegeven! Het was erg leuk om dit te doen! We zijn begonnen met een creatief spelletje. De medewekers moesten met een aantal random dingen een zo hoog mogelijke toren maken! Ze waren erg creatief en hebben echt een grote toren kunnen bouwen! Hiermee wilden wij aantonen dat je met de meest normale dingen, ook creatieve dingen kunt doen! Verder hebben we ze wat verteld over hoe een kind zich ontwikkeld en hoe een kind speelt.

Deze week zijn wij ook druk bezig geweest met het promoten van onze engelse lessen. Wij gaan dus gratis engelse les geven aan kinderen tussen de 6 en de 12 jaar. We zijn samen met een man van het team de buurt ingegaan om de kinderen persoonlijk uit te nodigen voor de lessen. We hebben flyers gemaakt en deze uitgedeeld. We zijn benieuwd hoeveel kinderen er aankomende woensdag gaan komen, maar we horen al ontzettend veel positieve reacties!

Afgelopen donderdag zijn wij een dagje naar Quito geweest! Nestor moest hier voor een vergadering zijn, dus wij mochten mee en konden zo even de stad bekijken! Samen met Laurens, hebben wij de highlights van Quito gezien! Laurens woont sinds een paar maanden in Quito met zijn vrouw en komt ook uit Nederland. Donata kende hem en zodoende hadden wij onze eigen persoonlijke gids! We zijn naar een ontzettend mooi uitzichtpunt geweest waar je bijna de hele stad Quito kon zien liggen, naar het historische centrum en naar de basillica. Dit is de kerk midden in het centrum. Deze kerk kon je helemaal beklimmen tot in de klok! Ontzettend hoog en super gaaf! Het waren ontzettend kleine en steile trappen en niet echt verantwoord maar het was echt de moeite waard!

Vrijdagochtend hebben wij met het hele team ontbeten bij Alan (teamlid) en zijn vrouw Fabiola. Een heerlijk ontbijt werd afgesloten met spaanse liederen begeleid door Alan op de accordeon en persoonlijke getuigenissen. In de middag hebben Lau en ik zelf pasta in elkaar geknutseld met de ingredienten die ze hier hebben! Het was lekker, maar onze buiken die konden het niet helemaal goed aan!;) Volgende keer nog wat beter alles schoonmaken etc. In de middag heeft Donata ons meegenomen naar een heel mooi hotel. Donata moest hier een reservering maken, en zo konden wij meteen even gezellig wat drinken samen!

Zaterdagmiddag zijn we met Eduardo (teamlid) en een meisje van de jeugd naar een park geweest en hebben we een berg beklommen waar we een heel mooi uitzicht hadden over Riobamba! Het klimmen was best zwaar want we zijn nog steeds heel snel buitenadem omdat we zo hoog zitten, maar het was weer het klimmen waard! Na een goede douche zijn we met de jeugd uit de kerk en Nestor naar een shoppingmall geweest in het centrum. Hier hebben we met z'n allen wat gedronken en in groepen gebrainstormd over wat voor activiteiten de jeugd in 2016 kan doen. Wij begeleidde de kinderen onder de 18e jaar. Was een erg gezellige avond!

Zondagochtend begonnen we met het meehelpen bij een kinderdienst. Ongeveer 50 kinderen waren hier in de kerk. We hebben gedanst, gezongen, en geknutseld. Er was ook een meisje van 9 jaar. Zij was gekomen met twee zusjes en een broertje, waaronder een baby. Veel vrouwen dragen hier de baby's in een doek op de rug. Dit  meisje van 9 jaar droeg deze baby ook op haar rug. Er werd mij verteld dat zij altijd de baby moet verzorgen en dragen, terwijl ze nog maar 9 jaar is!! Ik heb de baby van haar overgenomen, zodat zij even heerlijk kon spelen met de andere kinderen en niet een zwaar gewicht op haar rug had! Dit was wel even een bizarre eye-opener voor me.

Na de kinderdienst hebben we bij Donata en Nestor thuis, heeeeerlijke boerenkool en Unox worst gegeten!:D Na het eten zijn we even langs het kinderziekenhuis geweest waar een zoontje van een teamlid lag. Wat een verschil met Nederland! Het kindje lag in een groot 'volwassen' bed waar hij zo uit kon vallen, terwijl er meerdere kinderbedjes vrij waren in de zaal. Maar omdat de kinderbedjes bezet waren toen het kindje in het ziekenhuis kwam, mag die nu niet meer van bed wisselen van de zusters! Het sloeg echt helemaal nergens op!

Maandagochtend zijn we voor het eerst wezen meedraaien bij het kinderdagopvang. 30 kinderen tussen de 0 en 3 jaar! Wij zullen twee keer per week een activiteit voor de kinderen verzinnen, en we starten als het goed is donderdag;) Maar alles veranderd hier per dag dus we gaan het zien!:)

Wij raken al aardig gewend aan het Ecuadoriaanse ritme;) Als we een bepaalde tijd afspreken, dan komen wij nu bijna standaard een half uur later en dan zijn we nog te vroeg!:p

Aankomende week zullen we dus beginnen met onze engelse lessen, zullen we een bejaardentehuis bezoeken en gaan we naar de markt met Donata!

Ik houd jullie op de hoogte!

Liefs Es

1. Oma v d wal:
    20 januari 2016
    Wat mooie verhalen en belevenissen.Wel een cultuurschok af en toe,he?Wat leven wij hier dan in weelde.Liefs van oma
  2. Opa en oma:
    22 januari 2016
    Dag lieverd.
    Eindelijk dan nu een reactie van ons. Het lukte maar niet de verbinding was iedere keer weg.
    Maar we hebben wel steeds genoten van jou verhalen. Wat een mooi werk doen jullie in een prachtig land. We denken veel aan jou en ook aan Ruben hoor! We hopen dat de Here jullie zegend in alles wat jullie daar kunnen doen. Tot een volgend verhaal.Liefs van opa Freek en oma Siny. Dikke kus
    Liefs van opa Freek en oma SiS