Perros, chocolate y niños

28 januari 2016 - Riobamba, Ecuador

Holaaaa

Deze week was een erg drukke maar leuke week! Veel nieuwe dingen gedaan en mensen ontmoet.
We zijn deze week begonnen met onze engelse lessen. Afgelopen woensdag hadden wij onze eerste les. Omdat het in Ecuador een gewoonte is om minimaal een half uur te laat te komen, hadden we op onze flyer de begintijd een half uur eerder gezet (15:30) zodat we om 16:00 uur konden beginnen. Echter waren er al heel wat kinderen om 15:00 uur!!! Super goed natuurlijk, maar wij hadden er niet echt op gerekend:p. De eerste les waren er ongeveer 25 kinderen. Een prima aantal voor ons om mee te beginnen! We hebben nu in totaal drie lessen gegeven. Stiekem vind ik het echt heel leuk om zo voor de 'klas' te staan, dus misschien maak ik ooit nog wel een keer een carriereswitch:p. We beginnen elke les met een heel makkelijk engels liedje met een dansje. Elke week is er een ander thema. Deze week is het thema 'animals'. Het niveau is heel erg laag, dus we proberen op zo'n creatieve en speelse manier als mogelijk les te geven aan de kiddo's. De kinderen zijn erg enthousiast en het is heel leuk om te zien dat ze bijna rennend door de straten naar Semila komen als er weer engelse les is:).

We zijn ook deze week begonnen met creatieve activiteiten ondernemen met ouderen/gehandicapten in een bejaardentehuis hier in de buurt. Afgelopen dinsdag hebben we onder andere met de vrouwen de nagels gelakt, kettingen uitgedeeld en getekend. In dit bejaardentehuis wordt namelijk verder niets ondernomen. De ouderen kijken eigenlijk de hele dag tv en zitten op de bank. Waarschijnlijk zullen we om de twee weken naar dit bejaardentehuis gaan.

Deze week hebben we  een aantal koffie en chocomelk (voor mij:p) afspraken gehad:) Afgelopen woensdag zijn we met Eduardo naar een koffietentje in het centrum geweest. Gezellig gekletst! De dag erna zijn Laura en ik chocolademelk wezen drinken met heeeeel veel koekjes bij Marco en Sara thuis. Marco is het nieuwste lid van het team. Onderweg naar zijn huis zijn we nog een keer bijna aangevallen door een hond, dus de terugweg maar een andere weg genomen;).

Afgelopen donderdag en maandag hebben we een creatieve activiteit gedaan bij het kinderdagverblijf. Het was leuk om te doen maar we hebben nu toch besloten dat we liever onze tijd en energie in andere werkzaamheden stoppen. Het is toch wel heel erg vermoeiend en op het kinderdagverblijf hebben ze het super goed voor elkaar dus eigenlijk zijn wij daar niet nodig;) We zullen dus geen activiteiten meer gaan doen bij het kinderdagverblijf maar mochten ze een zieke medewerker hebben zullen we uiteraard bijspringen.

Afgelopen zaterdag zouden we eerst naar Ambato gaan met William (teamlid), maar dit gaan we nu waarschijnlijk aanstaande zaterdag doen. We zijn nu afgelopen zaterdag met Nestor en Donata naar een heel groot park ook in Ambato geweest. Dit park lag bovenop de berg waardoor we een prachtig uitzicht hadden over de stad Ambato. Heerlijk wezen picknicken!
Zondag zouden we na de kinderdienst bij een jong stel uit de kerk gaan eten. Omdat we niet wisten waar ze woonden zouden ze ons ophalen van Semila. Na 3 kwartier wachten kreeg Nestor ze eindelijk via de telefoon te pakken maar de vrouw was ziek dus de afspraak ging helaas niet door:(. Heel vervelend hebben Laura en ik daarom zelf wraps gemaakt met heeeerlijke verse groenten die we op de markt hadden gekocht! Een genot!

Maandagmiddag hebben wij de tijd om te werken aan onze eigen getuigenis. Dit is een soort van moment om even rustig alle gedachten en gebeurtenissen op te schrijven en erover na te denken. Natuurlijk hebben we dit gedaan onder het genot van cappuccino en warme chocolademelk in een koffietentje in het centrum. Verder hebben we ook deze dag een italiaanstentje ontdekt waar we heerlijke lassagne hebben gegegen:D!

Afgelopen dinsdagavond waren we uitgenodigd op een verjaardagsfeestje van twee jongeren uit de kerk. We begonnen met gezamenlijk zingen en gekke dansjes doen. Daarna werden er snoepjes, gelatine en een bord vol nasi en macaroni uigedeeld. Tussendoor waren er speeches en dankwoorden van familieleden, en aan het eind gingen we zingen voor de jarigen en kregen we eindelijk taart. Dit allemaal gepropt in zo'n 1,5 uur:p. Bij elk verjaardagsfeestje schijnt er een soort coordinator te zijn die alles de hele avond begeleidt. Ik heb nog nooit zoveel structuur gehad op een feestje;) Al deed het me erg denken aan de 21-diners van mijn studentenvereniging. Heel leuk om dit een keer in Ecuadoor meegemaakt te hebben!

Ik heb het erg naar mijn zin hier in Ecuador en ik voel me hier al erg thuis! We maken gezellig praatjes met mensen in de winkels en staan ook al op een facebook van de mini supermarkt hier in de buurt;)! Maar uiteraard mis ik mijn lieve vriendje, vrienden en familie wel! Maar gelukkig werkt Skype hier erg goed:D!

Con amor Esther

1. Ruben:
    Goed bezig schat!!
  2. Aline:
    28 januari 2016
    leuk om te horen dat je nóg meer talenten hebt. Gebruik ze goed en geniet er vooral van.
    Liefs van mij , mama/Aline
  3. Mirjam:
    Super leuk om te lezen!
  4. Adri:
    Hè buvie,
    Je hebt al een hoop mooie dingen gezien en gedaan. Super hoor!!
    Leuk om te lezen. Ik hou je in de gaten.
    Doe voorzichtig en vooral genieten!!!
    Liefs Adri.
  5. Opa en oma:
    30 januari 2016
    Lieverd.
    Fijn weer een leuk verhaal van jou super! Je hebt het erg naar je zin he? Zo te horen
    Hoe is het weer bij jullie? Hier is het vandaag erg nat niets aan! Geniet maar lekker verder!
    Pas je goed op je zelf? We houden van je, liefs van opa en oma dikke kus.
  6. Oma van jder wal:
    30 januari 2016
    Lieve Es en vriendin,
    Fijn om weer een verslag van jullie te lezen.Dus in de toekomst misschien toch een teacher in de familie?Ik zit te kijken naar het levensverhaal van Johnny Cash.Wonderlijk wat God kan doen in een mensenleven.Jullie ook veel zegen op jullie werk gewenst en liefs van oma van der wal