Bezoekjes, vrouwen en dieren

24 februari 2016 - Riobamba, Ecuador

Buenos Dias

Eindelijk weer een berichtje van mij.

Twee weken geleden zijn wij op dinsdag met Alan en Fabiola meegeweest naar een Quichua community in de bergen. Hier hebben we een paar spelletjes met de gemeente gedaan en met ze gegeten. Uiteraard stond de bekende gebraadde cavia op het menu. Het was echt een hele gezellige middag met veel gelach en geklets met de plaatselijke bevolking. Ook zijn we vorige week met een groepje verder gegaan met het verder opzetten van de nieuwe minor. Veel overleg en goed aandachtig nadenken. Laura en ik zijn daarnaast ook bezig geweest met het verzamelen van adresgegevens voor het promoten van de minor en het programma voor jonge mensen die net als ik ook het zendelingenleven willen ervaren hier in Ecuador.

Vorige week zijn wij op bezoek geweest bij een vrouwtje uit de kerk, die tevens ook de kok is op Semila als er studenten zijn. Het was een hele bijzondere route naar haar huisje op de berg achter Semila. We liepen langs bergpaadjes, over het spoor, langs cactusplanten en over rotsen. Bijzonder om dan te weten dat zij dit meerdere malen per dag moeten lopen. Het was een gezellige middag waarin we een traditionele Quichua dans gedaan hebben met een dochter van het vrouwtje, een dvd gekeken hebben in Quichua taal, gelukkig wel met Spaanse ondertiteling (niet dat ik in het Spaans alles begrijp) en we hebben een rondleiding gekregen door het huis en langs naar varkentjes.

Afgelopen donderdag zijn we me z'n drieën (Laura, Laurien (stagiaire) en ik) met de bus naar een echt Quichua marktje geweest. Hier konden we souveniers, fruit en traditionele kleding kopen maar zijn we ook naar een veemarkt geweest. Voonamelijk kon je hier cavia's, kippen, ezels, paarden, konijntjes en kuikens kopen maar je kon er ook terecht voor kleine poesjes, ganzen, kalkoenen of zelfs een puppy. Voor iedereen die mij goed kennen, weten dat ik een enorme dierenliefhebber ben, dus het was soms best even slikken als je zag dat alle levende kippen, cavia's of weet ik veel wat, levend in een grote plastic/jute zak werden gestopt om mee naar huis te nemen:(. Maar het was wel heel bijzonder om te kunnen zien hoe het eraan toe gaat op zo'n markt.

Aankomende zondag zullen wij een vrouwenconferentie organiseren voor ongeveer 60 vrouwen in een arm Quichua dorpje hoog in de bergen. We zullen gaan werken met het bekende verhaal 'assepoester' en dit koppelen aan de bijbel. Als je dit leest merk je dat er eigenlijk heel wat overeenkomsten zijn met het christelijk geloof! De dag zal van 9 tot 3 uur duren, dus het wordt een lange dag, maar ik heb er heel veel zin in! Ik zal zelf ook gaan spreken. Spannend maar heel leerzaam en leuk! Ik zal zelf gaan spreken over dat God naar ons opzoek is en dat wij onszelf mogen zien door de ogen van God! Als voorbereiding hebben wij onder andere afgelopen vrijdagavond een filmavond bij Donata thuis gehouden waar we de moderne versie van assepoester hebben gekeken:). Verder zullen we ons natuurlijk voorbereiden met woord en gebed.

Afgelopen zaterdag besloten we dat we onszelf maar eens moesten verwennen. We zijn daarom met Donata en de kids naar een dorpje verderop gereden waar ze een aantal hotsprings hadden. Dit water is 'natuurlijk' verwarmd door de vulkaan. Toen we daar aankwamen, was er ook net een doopdienst bezig in een bad ernaast. Dit was een heel mooi gezicht! Het vrouwenkoor, wat ontzettend belangrijk is in een kerkelijke gemeente, stond rondom het zwembad en zongen traditionele liederen terwijl de mensen werden gedoopt. De hotsprings waren echt heerlijk warm en lagen mooi gelegen in de bergen. Een heerlijk ontspannen dagje wat we natuurlijk ook even goed moesten afsluiten met het eten van heerlijke Amerikaanse hamburgers in de shoppingmall;)

Liefs uit het mooie Ecuador

1. Kari van der Linde:
    Lieve Esther,
    Wat een prachtige - bemoedigende en inspirerende verhalen!
    Veel kracht - liefde - plezier en wijsheid bid ik jou toe!
    Lfs tante Karin
  2. Opa en oma:
    Lieve esther
    Wat weer een fijn en leuk verhaal,we kijken er iedere keer weer naar uit!
    De groetjes aan iedereen daar!
    Dikke kus en liefs van opa Freek en oma Siny.
  3. Opa en oma:
    Lieve esther
    Wat weer een fijn en leuk verhaal,we kijken er iedere keer weer naar uit!
    De groetjes aan iedereen daar!
    Dikke kus en liefs van opa Freek en oma Siny.
  4. Adri:
    25 februari 2016
    Lieve Ester, wat weer een leuk en mooi verhaal. De foto's zijn ook weer mooi hoor.
    Heel veel succes op je vrouwen dag!!
    Je doet het vast geweldig.

Lieve groetjes van Adri
  5. Oma van jder wal:
    26 februari 2016
    Lieve Es,tante Linda en ik hebben net met veel belangstelling je verhaal gelezen en aan de hand van de fotoos krijgen we er echt een beeld bij.Van welke kerk waren die dopelingen?En hebben jullie daar ook contact mee?Je maakt veel mee hoor,zegen op jullie werk en liefs van oma en tante Linda.