Vulkaanuitbarstingen, Chimborazo en bijna op reis!

11 maart 2016 - Riobamba, Ecuador

Weer eventjes geleden dat ik wat geschreven heb, maar ik heb zeker niet stil gezeten!

Ik heb mijn eerste vulkaanuitbarsting meegemaakt! De vulkaan Turanghua is nog erg actief en dus ook wij mochten zijn uitbarstingen meemaken. Wat ontzettend bijzonder om mee te maken! Wij waren bezig met de kerk versieren voor een kinderfeest toen Ecuardo plots binnen kwam rennen en ons naar buiten riep! Eenmaal buiten zagen we een enorme aswolk boven de vulkaan ( zie foto's) die alleen nog maar groter werd! Voor ons is deze vulkaan gelukkig niet gevaarlijk, maar we zouden wel veel last krijgen van de as. De vulkaan is nu al ongeveer 2 weken aan het roken. Af en toe horen we de vulkaan ook rommelen. Dit klinkt als onweer. Veel mensen lopen met mondkapjes op voor de as, maar het valt nu gelukkig weer reuze mee!

De vrouwenconferentie waar ik de vorige keer over geschreven ging erg goed! Ik heb dus ook een praatje gedaan. Ik was van te voren erg bang dat ik mijn tekst zou vergeten en alleen maar aan mijn blaadje vast zou zitten, maar dit ging gelukkig erg goed. Er waren ongeveer 80 vrouwen naar de conferentie in het bergdorpje gekomen! In de Quichua cultuur komt helaas heel veel huiselijk geweld en mishandeling voor. De vrouwen werken erg hard en krijgen vaak maar weinig dank terug van o.a. hun man. Tijdens deze conferentie hebben wij met deze vrouwen gepraat over hoe vernederend zij zich kunnen voelen maar ook hoe God tegenover hen kijkt en dat ze wel mooie vrouwen zijn ook al noemt hun man hun een varken of lelijk. De vrouwen gaven aan dat zij namelijk zo genoemd worden. Ik vond het heel bijzonder om mijn verhaal met deze vrouwen te mogen delen.

Afgelopen zaterdag hebben we de Chimborazo beklommen met een aantal mensen van de kerk! De Chimborazo is een hele bekende vulkaan hier in Ecuador. We hadden een busje gehuurd en met dit busje en een gids zijn we eerst nog een stuk met de auto naar boven gereden tot we niet meer verder konden en van daar zijn we verder gelopen tot de sneeuwgrens. Het was heel vermoeiend om naar boven te lopen. Iedereen was heel snel buiten adem. Je hart bonst heel hard, je voelt je regelmatig licht in je hoofd en je kan last krijgen van hoogteziekte. Maar het was het allemaal meer dan waard! Wat een prachtig landschap! Vaak zag je heel weinig door de wolken maar soms zag je ineens weer een paar minuten een prachtig besneeuwde landschap. Helaas begon het op de terugweg te hagelen en te sneeuwen. Dus in een vaart teruggelopen naar de auto om daar weer lekker op te warmen!

4 Maart stond mij een verrassing te wachten! Ruben (mijn vriend) had ( in samenwerking met Donata) een hele mooie bos rozen en chocolade geregeld voor ons 1 jarig jubileum! De rozen staan nu mooi te schitteren in onze kamer! 's Ochtends heerlijk wat wezen drinken en wafels met aardbeien gegeten met de vrouwen om dit toch een beetje te vieren!;)

Afgelopen donderdag ben ik met een groepje naar het weeshuis gegaan. Hier hebben we gespeeld met de kinderen, nagels gelakt, gevoetbald, pizza gegeten en met ze gebeden! Ik vind het lastig om mijn gevoel hierbij uit te leggen, maar deze ervaring heeft heel veel met mij gedaan! Er wonen ongeveer 15 kinderen van allerlei leeftijden. Het is een mooi weeshuis en het waren hele leuke kinderen. Ik had een erg goede klik met een meisje van ongeveer 14. Dit meisje leek op het eerste gezicht de 'kreng' van het weeshuis te zijn. Ze sloeg de andere kinderen en liet gewoon plots haar ondergoed aan mij zien. Een erg verknipt meisje, waarvan ik eigenlijk zeker weet dat zij vroeger seksueel misbruikt is. Ze had geen grenzen en was eigenlijk met iedereen 'te' lichamelijk betrokken. Aan het eind mocht iedereen in de groep voor een kind bidden. Ik bad voor dit meisje. Tijdens het bidden stroomden ineens de tranen van dit meisje over haar wangen. Zo ook de mijne, en van het hele team. Ze sloeg haar armen om mijn middel en zo heeft ze heel lang en heel hard in mijn armen gehuild. Ze was opeens een heel kwetsbaar meisje dat waarschijnlijk nooit echte liefde gehad heeft. Ik kan het niet zo goed woorden geven maar ik wilde het graag delen. Ik geloof dat je met de kleinste gebaren of woorden iemand al belangrijk kan laten voelen. Ik spreek weinig Spaans maar alleen al mijn arm stevig om dit meisje heen slaan, liet dit meisje veranderen van het 'kreng' naar het kwetsbare meisje wie ze eigenlijk echt is. Dit meisje woont in het weeshuis omdat niemand haar hebben wil...en ik kan me gewoon niet voorstellen hoe verlaten je jezelf dan wel niet moet voelen....

Deze week onze laatste lessen engels afgerond. We hebben dit afgesloten met spelletjes en ieder kind kreeg een certificaat mee naar huis. Blij en trots dat we dit bereikt hebben!

Onze laatste dagen op Semila breken aan. Dinsdag 15 maart zullen we gaan beginnen met onze reis! Ik zal waarschijnlijk weinig internet hebben dus ik denk dat mijn volgende blog op Nederlandse bodem wordt geschreven. Ik kijk terug op 2,5 hele leuke en leerzame maanden! Ik ben Nestor, Donata en het team heel dankbaar dat ik de kans heb gekregen om naar Ecuador te komen. Ik heb er hele mooie ervaringen en herinneringen bij gekregen en zal mijn tijd hier nooit vergeten! Maar gelukkig hebben we de foto's nog;)! 31 maart vliegen we terug om 1 april hopelijk weer veilig aan te komen!

Liefs mij!

1. Darinde:
    12 maart 2016
    Heel leuk en mooi Es'! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er nog even lekker van!
  2. Dirk Gatsonides van Vlaanderen:
    12 maart 2016
    Hallo Esther,
    fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Bedankt voor het delen van je verhaal over dat weesmeisje. Aangrijpend. Misschien heb je voor haar wel het verschil gemaakt voor de rest van haar leven, in ieder geval een duwtje in de goede richting! God laat nooit los wat Zijn hand begonnen is!
    Gefeliciteerd met jullie jubileum... ;-)
  3. Aline:
    13 maart 2016
    lieve dochter, wat ben ik blij dat je deze ervaringen met ons deelt en ik ben het eens met Dirk, en heb je voor dit meisje een levensbelangrijk verschil gemaakt, Door dit verhaal te delen kunnen ook wij voor dit meisje bidden en vragen aan God om om naar haar om te zien. ik ben ontroerd en ook zo trots op je.
    dikke kus xxx geniet er nog even van,nog even skypen morgen en dan zien we weer op 1 april ,mama
  4. Thirza:
    13 maart 2016
    Wauwie Es, wat een bijzonder verhaal van dat meisje. Je bent een liefdevolle vrouw! Tof dat je voor haar iets kon betekenen met je knuffel.
    En wat heerlijk om zoveel te bereiken! Nu alweer in de afrondfase en straks een lekkere trip maken. Whie, avontuur! Succes met afscheid nemen van alle mensen waar je zoveel mee gedeeld hebt. En geniet onwijs van de dingen die je op je trip gaat doen! Dan hopen we jou en Laura weer veilig in Nederland te zien op 1 april (geen grapje hè?!) of later.
    Dikke knuffels en zegen <3 Thirza
  5. Opa en oma:
    Lieverd.
    Opa en ik zijn heel dankbaar dat Hij ons jou gegeven heeft, een kind met een heel gelovig en warm hart! Wat fijn om te lezen dat het meisje geraakt is door jou gebed. God zal er zeker voor haar zijn! Misschien hoor je later nog iets van haar. Wij waren hier ook erg ontroerd de tranen kwamen vanzelf.

Wat ontzettend leuk en lief van Ruben om jou die Rozen te sturen gefeliciteerd.

Leuk was dat vanmiddag om jou even te spreken via Skype, je ziet er goed uit.

We wensen je nog een fijne trip toe samen met je vriendin, geniet er van en doe voorzichtig hoor! Een goede en veilige terugweg we bidden voor jullie!
    Wil je iedereen van ons groeten en zeggen dat we ook voor hen bidden!

Dag lieve schat tot gauw xxx
    Opa en oma.
  6. Kari van der Linde:
    Lieve Esther,
    Wat een ontroerend mooi reisverslag heb je met ons gedeeld!
    Sommige zaken zijn inderdaad niet in woorden te vangen, maar we begrijpen allemaal wat je bedoeld. Jij hebt je liefde mogen delen en hebt je hart laten spreken. God zegene jou en hen die daar achter blijven! Goede reis en we zijn toch een beetje blij dat je weer lekker naar Nederland komt, al was het maar voor Ruben:)
  7. Oma van jder wal:
    15 maart 2016
    Leuk was dat gisteren even ,Esther,om jou te zien.,al was de ontvangst niet al te goed.Ik wens je nog een fijne trip,maar verlang er ook naar je hier veilig weer bij ons te hebben.Take care,he?.Heel veel liefs van oma.