De eerste week!

10 januari 2016 - Riobamba, Ecuador

¡Hola todo el mundo!

We did it!! We hebben onze eerste stukjes cavia gegeten:D! Als de mensen in Ecuador iets te vieren hebben, of er zijn bijzondere gasten (wij dus) gaan ze vaak met z'n allen een feestmaaltijd bereiden en opeten en deze maaltijd bestaat vaak uit gebraden cavia. Het was even wennen om dit lieve diertje te eten, maar het was best te eten! We drinken hier ook heel veel cola, omdat cola zo slecht is dat het goed voor onze maag is omdat wjj het eten hier niet gewend zijn.
Afgelopen dinsdag hebben Laura en ik 100 zakjes snoep gemaakt die we gisteren (zondag) hebben uitgedeeld aan de kinderen in een heel arm dorpje. Ook hebben we een vergadering bijgewoond met Nestor, Donata en Alan over een minor die ze hier in Ecuador willen opzetten voor studenen uit Nederland en Amerika. Wij zullen hierbij ook onze bijdrage aan leveren. Doordat wij net student af zijn, kunnen wij hopelijk een goed beeld schetsen wat aantrekkelijk is voor studenten om een minor in Ecuador te volgen. Afgelopen dinsdag zijn wij ook meegeweest met Nestor en Donata naar een feestje van een vrouw uit de kerk. Dit werd groots gevierd met dus gebraden cavia's.
Woensdag zijn wij weer verder bezig geweest met het voorbereiden van het feestje voor de kids in het arme dorpje hoog in de bergen (4000 meter). Laura en ik hebben 100 dierenmaskers gemaakt die de kinderen dan zelf kunnen kleuren. Met deze dierenmaskers hebben wij gisteren de ark van Noach nagespeeld. Het was even improviseren met de middelen die we hadden maar het was ontzettend gaaf om wat voor deze kids te kunnen betekenen! Na de dienst kregen we uiteraard weer aardappels met vers gebraden cavia. Helaas zaten we hoog in de wolken dus hebben we niet heel veel van het uitzicht kunnen zien, maar dit werd goed gemaakt met de tientallen lama's die we onderweg langs de weg konden spotten in de bergen.
Verder zijn wij bezig geweest met het opzetten van een eigen project. Wij zullen 8 weken lang elke woensdag en vrijdag gratis engelse les geven aan de kinderen uit de buurt tussen de 6 en 12 jaar. Met als uiteindelijke doel om te kijken of er kinderen met hun ouders een keer mee naar de kerk willen. Daarnaast is er elke vrijdagavond een dansgroep in de kerk. Het leek ons leuk om een keer mee te doen dus dat hebben we geweten ook. Wij hebben meteen zaterdag en zondagavond in traditionele, quichua kleding een dans opgevoerd met een aantal jongeren. Meer intregeren kan denk ik niet in zo'n eerste week:p. Elke zaterdavavond is er namelijk een jeugddienst en op zondagavond is er een dienst voor de hele kerk. Zaterdagavond hebben wij een welkomsfeestje gehad met de jeugd van de kerk. Een hele leuke actieve jeugdggroep waar we de komende tijd veel mee zullen optrekken. Zaterdagochtend zijn Laura en ik eventjes naar het centrum geweest met de taxi. Een taxirit kost hier ongeveer 1,50 dollar dus dat is bijna niets! Riobamba heeft een afwisseld centrum. Waar je eerst in een straat met dure winkels loopt sta je een straat verder ineens midden op een echte quichua markt. Op deze markt verkopen de mensen hun eigen producten. Er heersen hele bijzondere geuren op deze markt, met name bij het vlees durf je eigenlijk niet te ademen, maar het was erg bijzonder om een keer op deze markt te zijn geweest. Verder wordt er regelmatig gevraagd, ook in het centrum, of mensen met ons op de foto mogen;). Blonde mensen lijken echt zeldzaam hier;). Ik heb trouwens nog nooit zoveel vreemde mensen 'gekust' als hier in een week in Ecuador. Iedereen die je tegenkomt begroet je elke keer met één kus op de wang. Als je weer weggaat kus je ook weer. Als je het echt heel goed wil doen, moet je de ander ook kussen als je bijvoorbeeld weer terug bent gekomen van een boodschapje doen etc.
Laura en ik ontbijten elke ochtend heerlijk op het balkon met een prachtig uitzicht over Riobamba en op de vulkanen en bergen! Officieel is het hier regenseizoen maar daar is nog niets van te merken gelukkig! Verder volleyballen we hier op het terrein met de studenten of de jeugd, hebben we een goede wifi verbinding, en is er genoeg te doen voor Semila, dus vervelen zullen wij ons niet;)

Hasta luego!

1. Dirk Gatsonides van Vlaanderen:
    11 januari 2016
    Fijn dat jullie het zo naar de zin hebben! Veel plezier en fijne ontmoetingen toegewenst!
  2. Robin van der Wal:
    11 januari 2016
    Een eerste week het zo goed hebben, daar boffen jullie mee! Leuk verhaal, en ook de foto's op facebook mogen er wezen! Geniet ervan, en neem wat cavia mee op de terugreis ;)
    Groetjes!
  3. Alwin van der wal:
    11 januari 2016
    Dag lieverds, geweldig om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en écht wat kunnen betekenen voor Semila en de Quichua's . Ik ben trots op jullie.
    Ik ben heel benieuwd naar wat foto's van jullie in traditionele kledij!
    tot skyps
  4. Alwin van der wal:
    12 januari 2016
    Neem voor mij ook ff een gebakken caviaatje mee.

Je vader.
  5. Oma van jder wal:
    14 januari 2016
    Wat gebeurt er met de velletjes van de cavias?Misschien handschoenen of mutsen?Ben benieuwd. Liefs ,oma v.d.wal